جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

انواع نژاد کبک ایرانی را بشناسید

نژاد کبک ایرانی

کبک‌ها در گروه پرندگان و در تیره قرقاولان قرار دارند. کبک‌ها در گروه پرندگان متوسط جثه قرار داشته و ساکن قاره‌های اروپا، آفریقا و آسیا هستند. ایران از جمله کشور‌هایی است که کبک‌ها در آن به صورت بومی در زیستگاه‌های طبیعی زندگی می‌کنند. در ادامه این مقاله به معرفی انواع نژاد کبک ایرانی (Types of Iranian Quebec) از جمله کوک، دراج، جیرفتی، چیل، سیاه خروس، تیهو، دری و کبک سفید می‌پردازیم.

کبک ایرانی کوک

این نژاد کبک ایرانی در شرایط پرورش حدود چهارصد تا شش‌صد گرم وزن دارد اما وزن آن در طبیعت به مراتب بیشتر است. (نر تا هشت‌صد گرم و ماده تا شش‌صد و هشتاد گرم) اندازه این پرنده حدود سی الی سی و پنج سانتی‌متر بوده و رنگ آن قهوه‌ای مایل به خاکستری است. این پرنده معمولا مناطق کوهستانی و درخت‌های پراکنده را به عنوان زیستگاه خود انتخاب می‌کند. کوک‌ها به صورت گروه‌های چهار الی پنج نفره زندگی می‌کنند اما در فصل پاییز اجتماع‌های پنجاه نفری تشکیل می‌دهند. کوک‌ها علاقه‌ای به کوچ‌های زمستانی ندارد و از اردیبهشت تا تیرماه به تولید مثل می‌پردازند. این پرنده را می‌توانید در شرایط سیستماتیک در قفس پرورش دهید.

دراج، یک نژاد کبک ایرانی دیگر

این نوع کبک هم حدود سی و پنج سانتی‌متر بوده و در حالت عادی پر و بالی سیاه دارد. نر‌های این نژاد کمی از ماده‌هایش درشت‌تر و دارای سیخک هستند. سر و گوش نر‌ها سفید رنگ است و در پهلوهایشان لکه‌های طولی سفید دیده می‌شود. در مقابل ماده‌های این نژاد سر و گونه کمرنگ‌تری دارند و لکه‌های کمان مانند بدنشان از رنگ قهوه‌ای کمرنگ شکل گرفته است.

کبک ایرانی جیرفتی

این پرنده سی سانتی‌متری، پرهای خرمایی رنگ دارد. کبک جیرفتی معمولا مناطقی با پوشش بوته‌ای، درختان پراکند، حاشیه‌ی رودخانه‌ها و زمین های کشاورزی را به عنوان زیست‌گاه خود انتخاب می‌کند.

نژاد کبک ایرانی
نژاد کبک ایرانی

حتما بخوانید: همه چیز درباره نژادهای کبک

کبک چیل

این نژاد هم به طور متوسط سی سانتی‌متر است. یکی از شاخصه‌های مهم این کبک پیشانی و گلوی نارنجی بلوطی آن است. این کبک در حاشیه تالاب‌ها، تپه‌های شنی و نقاط کاملا پنهان زندگی می‌کند.

نژاد کبک ایرانی سیاه خروس

برخلاف دیگر نژاد‌های کبک، این پرنده سیاه و با جلای سبز و آبی و قد آن بین چهل تا چهل و هشت سانتی‌متر است. از شاخصه‌های زیبایی آن می‌توان به لکه قرمز بالای چشمش اشاره کرد. ماده‌های این گونه رنگ روشن قهوه‌ای دارد. این نژاد از نمایش جنسی آواز‌خوانی برخوردار است و در مناطق شمال آذربایجان و حاشیه‌های جنگل‌ها زندگی می‌کند.

نژاد کبک ایرانی تیهو

این نژاد از همه نژادهای کبک کوچک‌تر و متوسط قد آن حدود بیست و چهار سانتی‌متر است. رنگ بدن آن قهوه‌ای روشن بوده و دم کوتاهی دارد. هنگام پرواز پرهای بیرونی بلوطی رنگش دیده می‌شود. این کبک هنگامی که احساس خطر کند به سرعت می‌دود و صدا در می‌آورد. این نژاد در مناطق شیب دار صخره‌های کم ارتفاع، مناطق باز و تپه‌ها زندگی می‌کنند به طوری که در اکثر مناطق ایران نمونه‌هایی از آنها پیدا می‌شوند. کبک‌های تیهو از ماندن بین بوته‌ها و پوشش های گیاهی مرتفع گریزاندند و برای نوشیدن آب تا ارتفاع دو کیلومتر پرواز می‌کنند. بهتر است هنگام پرورش، قفس این پرنده را در ارتفاع مناسب نصب کنید تا شرایطی مشابه با شرایط زیست در طبیعت برایش ایجاد شود.

نژاد کبک ایرانی
نژاد کبک ایرانی

حتما بخوانید: آموزش جوجه کشی کبک و همه نکاتی که لازم است بدانید

کبک دری

این نژاد کبک ایرانی بین پنجاه و پنج تا پنجاه و هشت سانتی‌متر طول دارد و نر‌های آن معمولا طویل‌تر و درشت جثه‌‌تر هستند. قسمت‌های عمده بدن این پرنده از رنگ طوسی و نخودی تشکیل شده است. پرنده‌های ماده کمرنگ‌تر هستند و پاهایشان فاقد هرگونه سیخک است. از اعجاب شگفت‌انگیز کبک دری می‌توان به خجالتی بودن آن اشاره کرد. نزدیک شدن به این پرنده بسیار کار سختی است چراکه با کوچک‌ترین احساس خطر به سمت ارتفاعات کوهستانی پرواز می‌کند.

این پرنده در معرض انقراض بوده و در لیست حیوانات حفاظت شده قرار دارد برای همین شکار آن، غیرقانونی و ممنوع است. محیط زندگی باب میل این پرنده قله‌های مرتفع مناطق کوهستانی و پرتگاه‌هایی با شیب بلند است. اغلب مواقع کبک دری در ارتفاعات بالای سه هزار و پانصد‌ متری دیده می‌شوند.

نژاد کبک ایرانی سفید

کبک سفید یا همان کبک برفی یک پرنده حدودا سی و پنج سانتی‌متری است که حدود پانصد گرم وزن دارد. این پرنده‌ی منوگامی، از گیاهان، جوانه‌ها و میوه‌ها تغذیه می‌کند. جوجه‌های آنها از بی‌مهرگانی مثل حشرات و کرم‌ها تغذیه می‌کنند. کبک سفید در فصل تابستان به خصوص تیرماه تولید مثل می‌کند. این پرنده در طول فصل‌های گرم به رنگ محیط زندگی‌اش یعنی خاکستری و قهوه‌ای در می‌آید و در مناطقی با ارتفاع بیش از دوهزار متر زندگی می‌کنند. این پرنده در هر دوره تخم‌گذاری بین پنج تا هشت عدد تخم می‌گذارد، پس بهتر است ابعاد هر تخم و تعداد تخم‌های هر دوره را در نظر بگیرید تا مخزن مناسبی برای قفس تهیه کنید.

پرورش کبک در قفس

در گذشته بیشتر پرورش‌دهندگان این پرنده، علاقه‌مند به پرورش روی بستر یا زمین بودند. اگرچه این سبک پرورش مزایایی داشت اما معایبش بسیار بیشتر بود. امروزه با گسترش علم پرورش و صنعت قفس سازی، شاهد روی آوردن بسیاری از پرورش‌دهندگان به این پرورش سیستماتیک هستیم. استفاده از این پرورش موجب می‌شود تا تخم‌ها کمتر در معرض آسیب دیدگی یا شکستگی قرار گیرند به همین منظور این روش موجب بالا رفتن راندمان تولید می‌شود.

مزایای پرورش کبک در قفس کبک

1.روش‌هاش پرورش غیر بستری موجب می‌شود که از ریخت و پاش دان جلوگیری شود در نتیجه در مصرف آن صرفه‌جویی می‌شود.

2.در این روش، انتقال آب به صورت اتوماتیک بوده و موجب می‌شود کبک‌ها همواره از آب سالم و تازه برخوردار باشند

  1. استفاده از پرورش منظم موجب می‌شود که کبک‌ها در تماس با بستر خیس و فضولات نباشند. این نظافت موجب می‌شود که پرنده‌ها در معرض میکروب‌ قرار نگیرند و کم‌تر شاهد بیماری و مرگ و میر خواهیم بود.
  2. در روش پرورش با قفس مخزنی برای تخم‌گذاری کبک ماده تعبیه می‌شود که تخم‌ها را از آسیب و شکستگی حفظ می‌کند.
  3. این روش به دلیل سیستماتیک بودن باعث آمارگیری راحت در تولیدات بالا می‌شود.

نکات تکمیلی نژاد کبک ایرانی

هنگام پرورش کبک در قفس باید به اندازه ، سطح شیب، اندازه مخزن تخم‌گذاری، دان‌خوری و آب‌خوری توجه شود. چرا که استاندارد نبودن هر‌کدام از موارد فوق موجب عدم تخم‌گذاری کبک یا آسیب دیدن تخم‌های آن می‌شود. در کنار این موارد باید به تهویه سالن پرورش، میزان نور ورودی، سطح اکسیژن و سطح رطوبت توجه شود.

در این مقاله از سایت قفس بلدرچین سعی کردیم تا انواع نژاد کبک ایرانی را نام ببریم و بررسی کنیم. در ادامه تاثیر قفس در راندمان پرورش کبک را توضیح دادیم. امید است این مطلب برای شما مفیده بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *